Siste nytt!


Denne tidens bedrag

Det er i en tid som denne at Guds menighet må reise seg. Vi burde reise oss å si ifra, at vi ikke lengre aksepterer denne ugudeligheten som inntar samfunnet. Den beste måten å gjøre dette på er å søke Gud, og sørge for at vekkelse inntar oss. Slik at den enkelte av oss kan ta vårt ansvar. Det er nå at enhet i Kristi legeme burde føre de ulike trossamfunn sammen. Slik at vi kan stå sammen for det som er det sentrale for all kristen tro, nemlig Guds Hellige ord.

Bibelen er ufeilbar, og den har eksistert som grunnlag for tro i flere tusen år. Den er ikke begrenset i sin virksomhet, da vi ennå venter på at siste del av den skal gå i oppfyllelse. Bibelen er Guds hjerte og åpenbarelse, gitt av Den Allmektige Gud som retningsviser for oss og samfunnet generelt.

Vi ser at der det var ulikheter tidligere, p.g.a. utførsel av personlig tro, der vokser trossamfunn sammen. De blir ikke like, men de holder fast ved det samme. Dette blir mulig fordi viktige sannheter forener dem, slik som troen på En Treenig Gud. Det er mer som også fører dem sammen, nemlig troen på at ekteskapet er forbeholdt mann og kvinne. Dette har blitt både et teologisk og politisk spørsmål. Derfor går ikke lengre skillet i mellom trossamfunn, men skillet finnes midt i de ulike trossamfunn. Dette skillet blir hvorvidt troskapen til Guds ord er en prioritert eller ikke.

Dette vil rive trossamfunn og menigheter fra hverandre, og dette er fiendens siste desperate forsøk på å knuse Guds menighet. Dette vil i enda større grad utvikle denne Ladiokea kirken som vokser frem. Som er en folkestyrt menighet, som styres fra det politiske panel, og ikke fra de himmelske tronsaler og av Guds ord. Dette er virkeligheten som Guds folk må se, og da holder det ikke lengre å undertegne klagerop og andre opprop. Under abortkampen på syttitallet mobiliserte de kristne hundretusener av underskrifter, mens nå er vi fornøyd med 3000 - 9000 - 30 000. Dette forteller mye om standarden iblant oss, og at vi trenger vekkelse. Det er ikke nok å undertegne en liste, eller sende en sms, men vi må virkelig gjøre noe selv.

Vi kan omvende oss, både for vår egen del og for vårt land. Selv om prisen er høy så sitter Gud fortsatt på tronen. Vi må vende om fra likegyldighet, og vende oss til Guds ansikt. Vi må vende om fra passivitet til lengsel, og vi må søke Guds vilje. Vi kan ikke finne oss i at Guds ord blir trampet ned, mens vi står og ser på. Vi kan ikke akseptere at Guds sannheter blir vannet ut, under teologiske og politiske unnskyldninger. Vi må ikke bli skremt om noen er imot oss, fordi Gud er alltid med oss. Hvis det skulle føre til spott og hån, eller til slag og lidelser, så må det bare bli slik, fordi egentlig er det bare hva Guds ord lover oss.

John Aage Rødseth

 Nytt 1.1.08

 


Pinse 100 - en ny reformasjon?

Pinse 100 - en ny reformasjon?

Pinse 100 - en maraton

 

Vi må tro at Pinse 100 blir starten på noe, starten på en synliggjørelse. Og når vi ser på samfunnsnormene og det politiske klimaet i vårt land, så kommer dette jubileum i rett tid.
I et land som holder på å miste kjerneverdier, som en følge av en feil forvaltningspolitikk,
så ønsker vi dette året velkomment. I et land som er bygget på en kristen tro, og av et hardt arbeidende folk, som alltid har satt menneskeverden i fokus, så røres det nå ved nasjonens eksistens.

Den kristenfiendtlige politikken, og den Israels uvennlige politikk som har vært de siste år, vil kunne bli til et fall i det politiske Coliesseum. Dette er et politisk drama som utspilles ved en usunn humanetisk metode og tanke, som egentlig er temmelig usmakelig. Der alle andre ting blir hevet frem, med unntak av rettigheten til å leve ut sin kristne tro. I et land som bærer religionsfrihetens fane høyt, så pågår noe jeg vil kalle et bedrag. Derfor skal vi takke Gud for timing og for at jubileumet kommer nå.

I en tid har vi nå vært akterutseilt, og det er som at samfunnets utvikling skjedde så fort at vi ikke klarte å henge med. Dette er ene og alene vår skyld, og i dette kan ingen politikere få skylden. Dette har kostet oss mye, men vi kan og vil omvende oss. Vi har lidd under dette gjennom flere tiår. Men nå snur vinden, og vi kan igjen legge skuta ut på åpent hav. Vi ser landets fremtid ligger nok en gang i våre hender. Vi sier overhode ikke at det som har skjedd i de siste årene kunne vært annerledes, men vi ønsker velkommen en ny vind. Jeg kaller det ikke en ny tid, for bare Herren skifter tider, men jeg våger å kalle det en ny vind.

En pinse for alle, som rører ved nasjonens indre, der alle samfunnsklasser vil oppleve noe. Jeg tror at noe vil røre ved gudsfornekteren, men også ved predikanten, og begge vil ha godt av det. I en slik time må vi velge å koble oss på, og vi kan ikke sitte på sidelinjen og vurdere og bedømmer hva som er hva. Det er på en skrekkelig måte vi kan gjøre dette, og skape oss meninger og holdninger uten å bevege oss utenfor menighetslokalet, som om vi skulle være full av unnskyldninger over at vi ikke gjør det vi er satt til. Gud kaller oss til å sette oss i bevegelse, og nå kaller Han en hel bevegelse og et helt land til dette, og vi skal se pinse for alle.

Ønsker vi å være med så kobler vi oss på, og ser hva vi kan gjøre, isteden for hva vi ikke kan. Det er ufattelig mye som vi ikke kan, så la oss legge vekk det, og heller se fremover mot det vi kan gjøre. Det vil komme en frukt ut av dette, en arv og en høst, som vil berøre Europa, og like til jordens ende. Herren er ingen humanetiker, men Hans visdom og Ånd er total, og Han utgyter i disse dager av dette. Guds Ånd er her, og vi har opplevd den lengre enn i 100 år, så hva venter vi på.

Det er i disse tider det skjer, men hvordan kan vi smake dette hvis vi er defensive, ubevegelig og sitter fast i våre religiøse mønster? Vi må tro på en forandring, og jeg håper på en forandring i mitt liv. Min Gud vet at jeg trenger det. Jeg håper og tror på en fornyelse, og at Han sprenger mine begrensninger. Jeg håper å bli i stand til å bevege meg ut ifra noe, men samtidlig inn i noe som Han har for meg.

Pastor, John Aage Rødseth


Pinse 100 - en maraton

Pinsebevegelsen i Norge fyller 100 år, og det er en aktiv og frisk jubilant som det norske folk vil møte. Dette blir faktisk den moderne tids største og lengste kristne arrangement. Det vil være folkemøter, kampanjer og diverse arrangement over hele landet. Vi finner til nå 70 regioner fra nord til sør som vil markere dette.

Et stort høydepunkt vil bli i Oslo Spektrum 18. - 23. september, men også flere av landets storstuer er booket. Det kan nevnes her at Olavshallen, Momarked på Mysen er booket, og sannsynligvis er Greighallen også på gang. I Oslo Spektrum vil flere store talere komme, bl.a Reinart Bonke. Dette jubileumet blir samtidlig også en Europakonferanse, og det ventes deltakere fra hele Europa. Det er allerede nå begynt å bli fult på hovedstadens hoteller. Under denne konferansen i Oslo Spektrum vil det være ulike arrangement i Oslo, nærmest døgnet rundt.

Jesus Kvinner og Jesus Revolution vil dra landet rundt, og Evangeliesentret og andre vil synliggjøre bevegelsen over hele landet. En revy om Thomas B. Baratts liv vil også sees rundt i landet, med profesjonelle aktører fra det norske teatermiljø. Jesus Kvinner inntar også Oslo Spektrum 12. mai, og det forventes flere tusen som vil høre Anne Graham Lotz, datter av Billy Graham som kommer med budskapet "Just give me Jesus".

 


Tilbake til startsiden: