Andakt

Åndens dåp

Matt.3.16-17.

Når Jesus blir døpt så salver Ånden Jesus til tjeneste. Der i Jordan begynner Jesus sin vandring mot korset. Der proklamerer Faderen et Messias rike ved sin Sønn, like før at Ånden leder Han ut i ørkenen. Djevelen grep muligheten, og ventet som et rovdyr på anledningen. Men fristelsene kom ikke inn til Jesus, men Han begynte isteden å forkynne: Omvend dere, for himmelens rike er nær!

Vi trenger dåpen i Dhå til å forkynne dette, fordi vi trenger kraften og frimodigheten som den dåpen kan gi. Apostlenes gjerninger viser oss hvordan en åndsfylt og overgitt menighet blir skapt, og utrustet til å vitne om Jesus. Vi trenger også Dhås fylde, og lengselen må drive oss inn i en dåp i Dhå.

Vi er ikke annenrangs troende uten denne erfaringen, men vi blir likevel fattige uten den. Vi antar at lydighet, overgivelse og hellighet fører oss lettere inn i dette, og det er nok riktig. Men der dette praktiseres vil nok også Dhås fylde og nærvær tydeliggjøres. Derimot er ingen teologiske krav eller bevis på dette, fordi dåpen i Dhå er en gave fra Gud, og Guds gaver kan vi ikke gjøre oss fortjent til.

Dåpen i Dhå er en i kledning av Åndens gaver, som gir oss en kjennskap til Åndens person. Dette gir oss et møte med Åndens kraft, en åndskraft som gir den troende et forvandlet åndsfylt og kraftfylt liv. Jesus har utøst løftet om Dhå, et løfte om Åndens ledelse, som tilhører alle de som velger å tro på Ham. Gud velsigne deg til å søke Den Hellige Ånds dåp, eller Dhås fylde over ditt liv.

John Aage Rødseth


Til startsiden